راز اسم کمپانی های بزرگ

سلام.یه مطلب از نحوه ی نامگذاری برخی شرکتهای بزرگ خوندم که امیدوارم خوندنش نظرتونو جلب کنه! 

 

 

Adobe: اسم رودخانه ای که از پشت منزل مؤسس آن جان وارناک عبور می کند.  

 

 

Apple: میوه مورد علاقه استیو جابز مؤسس و بنیانگذار شرکت اپل سیب بود و
بنابراین اسم شرکتش را نیز اپل (به معنی سیب ) گذاشت 

 

Google:
گوگل در ریاضی نام عدد بزرگی است که تشکیل شده است از عدد یک با
صد تا صفر جلوی آن . مؤسسین سایت و موتور جستجوی گوگل
ادعا می کنند که این موتور جستجو می تواند این تعداد اطلاعات
(یعنی یک گوگل اطلاعات ) را مورد پردازش قرار دهد. 
 

Yahoo:
این کلمه برای اولین بار در کتاب سفر های گالیور مورد استفاده قرار
گرفته و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است .
مؤسسین سایت Yahoo جری یانگ و دیوید فیلو نام سایتشان
را Yahoo گذاشتند چون فکر می کردند خودشان هم Yahoo هستند!!!! 

 

Sony:
Sony از کلمه لاتین Sonus به معنای صدا مشتق شده است .  

 

Motorola: شرکت موتورولا با هدف درست کردن بی سیم و رادیوی خودرو کار خود
را آغاز کرد. از آنجاییکه مشهورترین سازنده بی سیم و رادیو های اتومبیل
در آن زمان شرکت Victrola بود. مؤسس این شرکت یعنی آقای پال کالوین
نیز اسم شرکتش را موتورولا گذاشت تا علاوه بر داشتن مشابهت اسمی
کلمه موتور نیز به نوعی در اسم شرکتش وجود داشته باشد
 

Mirosoft:
نام شرکت ابتدا به صورت Micro-soft نوشته می شد ولی به مرور زمان به
صورت فعلی در آمد. Microsoftمخفف MICROcomputer SOFTware است.
و دلیل نامگذاری شرکت به این اسم نیز آن است که بیل گیتس مؤسس
شرکت آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم افزارهای میکروکامپیوتر ها تأسیس کرد.  

 

Lotus:
میچ کاپور مؤسس شرکت که هندی الاصل بود از حالت لوتوس که یک اصطلاح
مدیتیشن متعالی (T.M.) می باشد برای نامگذازی شرکتش استفاده کرد.


Hotmail:
این سایت یکی از سرویس دهندگان پست الکترونیکی به وسیله صفحات
وب است. هنگامی که مدیر پروژه برنامه می خواست نامی برای این سایت
انتخاب کند علاقه مند بود تا نام انتخاب شده اولاً مانند سایر سرویس دهندگان
پست الکترونیک به mail ختم شده و دوماً برروی وبی بودن آن نیز تأکید شود.
بنابراین نام Hotmail را انتخاب کرد. در کلمه Hotmail حروف Html به ترتیب
پشت سر هم قرار گرفته اند 

 

 Cisco:
مخفف شده کلمه سان فرانسیسکو (San Francisco) است که یکی از
بزرگترین شهرهای امریکا است. 
 

 Xerox:
کلمه Xer در زبان یونانی به معنای خشک است و این برای تکنولوژی
کپی کردن خشک در زمانی که اکثرا کپی کردن به روشهای فتوشیمیایی
انجام می گرفت فوق العاده حائز اهمیت بود.

مطالب جالب مدیریتی

سرمایه گذاری روی دانایی

سازمانی که برای دانایی افراد سرمایه گذاری می کند ، میوه کار آیی را می چیند ، وسازمانی که برای دانایی افراد سرمایه گذاری نکند چندین برابر بیشتر ، هزینه خطا و اشتباه افراد خودرا پرداخت خواهد کرد .

به جای مشتری

روزی مدیر سازمانی از کارکنان خود خواست که یک دقیقه خودرا به جای ارباب رجوع تصورکنند ، قدری سکوت حاکم شد و بعد از یک دقیقه اتفاق جالبی افتاد ، کارکنان  دقیقا احساس یک ارباب رجوع را پیداکرده بودند ، بعد از چند روزی ، چید مان میز ها ، طرز برخورد با مشتریان و در نهایت شیوه ی عملکرد کارکنان عوض شد .

ارزش کارمند

ارزش یک کارمند را موقعیت و پست سازمانی او مشخص نمی کند ، بلکه ارزش هرکارمندی وابسته به میزان رضایتی است که درمشتری ایجاد می کند چون رضایت خالق نیز با رضایت مخلوق به دست می آید .

دوساعت

فرق است بین کارمندی که ارباب رجوع را دوساعت در سازمان سرگردان می کند ، با کارمندی که با یک راهنمایی کوچک کار دوساعت ارباب رجوع را به ده دقیقه تقلیل می دهد.

راز نشاط

پرسیدم : چگونه است که با وجود بیست سال سابقه کار هنوز نشاط اولیه ی کاررا در خودت حفظ کرده ای ؟ لبخندی زد و گفت : هر روز چیز تازه ای را یاد گرفتم ، در محیط کاراجازه  گلایه و ناله از زندگی را به خود ندادم ، خنده را روی لبانم نگه داشتم و ارباب رجوع را مهمانی دانستم که حبیب خداست و در حل مشکلات او کوشا بودم .

سه چراغ

وارد اداره ای  شدم و چیز جالبی دیدم که تاکنون برای من سابقه نداشت و آن کارتهای رنگی بود که روی سینه کارکنان چسبیده شده بود ، کارت ها به رنگهای سبز ، زرد و قرمز بودند . از کارمندی پرسیدم : منظور شما از نصب این کارت های رنگی برروی سینه چیست ؟ گفت : هرکارتی نشانه ی وضعیت روحی طرف مقابل است ، اگر از کارت سبز استفاده کرد یعنی وضعیت روحی من خوب است و می توانی با من شوخی بکنی ، اگر کارت زرد بر روی سینه داشت یعنی مواظب باش ! و کارت قرمز روی سینه یعنی شوخی ممنوع ، امروز حوصله ندارم .

یادداشت

از کارمندی پرسیدم : بهترین روش برای مدیریت زمان چیست ؟

گفت : یادداشت برداری و نوشتن اولویت های کاری بطور روزانه ، من هرروز صبح شش کار اولویت دارخودم را یادداشت می کنم و هرشب آنها را کنترل می کنم تا ببینم چه تعدا د از کارهایم انجام گرفته است .

نقش های متفاوت

هرکارمندی نقش های زیادی درجامعه ایفا می کند . نقش یک پدر درخانه ، نقش یک شوهر در خانواده ، نقش یک کارمند درسازمان ، نقش یک شهروند در شهر ، نقش یک فرزند برای پدر و مادر ، نقش یک مخلوق برای خالق ، وقتی انسان رمز بندگی را پیدا کرد او پدر ، شوهر ، کارمند ، شهروند ، فرزند و درنهایت بنده ی خوبی برای خالق خواهد بود .

ارتقای شغلی

قانون ارتقای شغلی این است ، ابتدا توانمندی و شایستگی داشت پست و سمت بالارا بدست آوری و سپس از پله های ترقی نردبان بالاروی ، و فقط به خاطر بسپار که در آخر ، نردبان را نیز نینداز ی تا شاید کسی هم مثل تو خواست خودش را بالابکشد .

فکر

درسازمانی که همه افراد آن سازمان یک جور فکر می کنند ، درحقیقت هیچ کس فکر نمی کند ، سازمانهایی که به اندازه ی افراد خود فکر دارند بیشتر از مسائل خود نیز راه حل دارند .

عشق به کار

سازمانی که افراد در آن بخاطر ترس از تنبیه کارمی کنند، شبیه اردوگاه است .

سازمانی که افراد به خاطر پول کار می کنند، شبیه میدان دادو ستد است .

سازمانی که افراد بخاطر عشق کارمی کنند، شبیه یک باغ بهشتی است .

پرسش های خوب

بهترین سازمانها ، آن هایی هستند که افراد را تشویق به پرسیدن سوالات جدید می کنند ، بدترین سازمانها آنهایی هستند که جواب های پنجاه سال پیش را درحل مسائل جدید امتحان می کنند .

تیم فوتبال

هرسازمانی بی شباهت به تیم فوتبال نیست ، همه افراد می دوند تاسازمان گل بزند ، مهم نیست این گل را چه کسی زده است ، مهم این است که افراد خودشان باشند ، ولی از استراتژی تیمی تبعیت کنند ، مدیر همان مربی خارج از میدان است که فقط تیم را هدایت و رهبری می کند نه اینکه خودش در میدان بازی کند.

سازمان ثروتمند

تنها دارایی یک سازمان ، کارمندان با روحیه ، شجاع ، منظم ، مبتکر ، ریسک پذیر و عاشق کاراست ، سازمانی که کارمندانی با مشخصات بالارا داراست (( سازمان ثروتمندی )) است ، اگر چه تشکیلات و تجهیزات چندانی هم نداشته باشد .

سازمان فقیر

سازمانی که افراد آن برای بهبود آن سازمان و بهتر شدن خدمات در آنجا تخیل و آرزویی ندارند جزو فقیرترین سازمانهاست .

تبسم

تبسم یک کارمند به روی ارباب رجوع خرجی ندارد ولی اثر دارد ، اگر باور ندارید ، وقتی به عنوان مشتری به جاهای مختلف مراجعه می کنید ببینید چقدر قیافه ی طرف مقابل دررفتار شما تاثیرخواهد داشت .

انواع سازمانها

پرسیدم : سازمان چندحالت دارد ؟

گفت : سه حالت : جامد ، مایع و گاز

گفتم : مشخصات هرحالت کدام است ؟ گفت :

سازمانهایی که به شکل جامد هستند تغییر نمی کنند ، همیشه ثابت هستند ، سریع می میرند

سازمانهایی که شبیه مایع هستند شکل ظرف مشتری را به خود می گیرند و مشتری مدارهستند .

سازمانهای گازی شکل ، در دنیای اینترنت به صورت مجازی تشکیل می شوند ، بدون اینکه به شکل خاصی و درمکان خاصی باشند.

تبلیغات مبتکرانه مدیریت

کلیدواژه‌ها : خلاقیت ؛ نوآوری ؛ نردبان ؛ ladder ؛ تولید کم هزینه ؛ طراحی محصول با کمترین هزینه تولید

شرح تصویر

تولید آسان (بدون فرایند مونتاژ، بدون نیاز به قطعات جانبی)، حمل راحت، نیاز به جای کم برای نگهداری

 

کلیدواژه‌ها : خلاقیت ؛ نوآوری ؛ بشقاب ؛ لیوان ؛ حمل آسان ؛ استفاده چندمنظوره

 

کلیدواژه‌ها : عدم تحمل دیدگاه مخالف ؛ کنترل نیروی انسانی ؛ نظارت ؛ حذف ایده های جدید ؛ عدم توجه به محیط ؛ احترام به نظر و سلیقه دیگران ؛ شناخت محصولات رقیب

 

کلیدواژه‌ها : قهوه ؛ چای ؛ استراحت در محل کار ؛ اعتیاد به قهوه و چای ؛ وقت گذرانی در محل کار ؛ بهره وری

 

کلیدواژه‌ها : تبلیغ باتری دوراسل ؛ Duracell Batteries advertisement

 

 - تبلیغ پست استرالیا

کلیدواژه‌ها : نامه ؛ شرکت پست ؛تبلیغ خدمات پستی
 
 
 
کلیدواژه‌ها : خلاقیت ؛ نوآوری ؛ کمر ؛ کمربند ؛ متر ؛ اندازه دور کمر ؛ چاقی ؛ لاغری ؛ خودارزیابی ؛ خودکنترلی ؛ کنترل پیوسته ؛ بازخورد ؛ feedback

کلیدواژه‌ها : مدیران ؛ هرم مدیریت ؛ هرم سازمان ؛ پست های مدیریتی ؛ مدیران اضافی ؛ مدیران مصنوعی ؛ القاب مدیریتی ؛ عناوین مدیریتی

 

کلیدواژه‌ها : اراده ؛ تلاش ؛ پشتکار ؛ ناامیدی ؛ یأس ؛ امیدواری ؛ مقاومت ؛ تسلیم نشدن

شرح تصویر

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."

Never consider the possibility of failure; as long as you persist, you will be successful

 

 

کلیدواژه‌ها : بازاریابی ؛ تبلیغ

شرح تصویر

در نظر گرفتن و استفاده از اعتقادات، ارزشها، باورها، تعصب ها و ملاحظات اجتماعی جوامع مختلف در انجام بازاریابی و تبلیغ.

مفهوم رنگها و تاثیر آنها در احساس افراد و بسته بندی غذاها

سلام 

من میخام دراین مطلب شما رو با مفهوم رنگها و تاثیر آنها در حالات و احساس افراد و بسته بندی غذاها آشنا کنم.این مطلب رو از کتاب موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران نوشته ی پرویز درگی گرفتم.که امیدوارم برای شما هم جالب باشه. 

نظرتون هم در مورد این مطلب بگید،متشکرم.

رنگ قرمز 

نشانه عشق،خطر ،نیرو و نشاط است.انرژی دهنده و محرک بسیار نیرو مندی ست،قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است و همواره توجه بیننده را به خود جلب می کند.در چین رنگ قرمز نشانه جشن ، خوشبختی ،خلوص و پاکی است و در بسیاری از مراسم فرهنگی از این رنگ استفاده می شود.در غرب نشانه خوش اقبالی است.رنگ قرمز برای نمایشگاههای خودرو ،مکانهای فروش حیوانهای اهلی ،ساندویچ و پیتزا فروشی ها و رستورانها رنگ مناسبی است ولی استفاده از این رنگ در مراکز درمانی و بیمارستانها توصیه نمی شودچون تداعی کننده رنگ خون است. 

 

رنگ نارنجی  

نشانه طراوت ،شادی ،گرمی ،اشتیاق و علاقه زیاد و جدیت در کار است.این رنگ اثر شدیدی در جذاب کردن و فروش محصولات غذایی دارد ، همچنین بیانگر کیفیت عالی محصول است ،جوانان بیشتر از سایر گروههای جامعه به این رنگ توجه دارند.در آمریکا کالاهای ارزان قیمت به رنگ نارنجی است . 

 

رنگ سبز 

نماد زندگی، جوانی، پول، نوگرایی، پشتکار، غرور،امید و قدرت است.در فراورده های کشاورزی رنگ سبز بسته بندی دلالت بر طبیعی بودن و ارگانیک بودن آن است سبز در آمریکا به معنی ثروت است از این رو بسیاری از شرکتهای بزرگ مواد غذایی آمریکا از رنگ سبز در بسته بندی هاو بر چسبهای محصولات خود استفاده می کنند. در چین رنگ سبز دلالت بر فریب کاری و تقلب دارد از این رو در طراحی بسته بندی هایی که راهی این کشور خواهند شد باید از این رنگ پرهیز کرد.در کشورهای اسلامی این رنگ نشانه اسلام است و فراورده هایی که در طراحی بسته بندیشان از این رنگ استفاده شده است با اقبال عمومی مواجه می شود. 

 

رنگ سیاه  

نشانه قدرت ،مرموز بودن،رسمی بودن و وقار است .در بسیاری از فرهنگ ها رنگ سیاه نشانه نفی زندگی ،بی علاقگی،بدبینی ،سوگواری و عزاداری است.سیاه رنگ تحجر است و مشتریان را از به روز شدن با فناوری باز می دارد. این رنگ انتخاب خوبی برای فروشگاههای موسیقی،حقوقدانان ،حسابداران ،فروشگاههای لوازم الکترونیکی و لاستیک فروشی هاست. 

 

رنگ سفید  

ایرانیان باستان عقیده داشتند که فرشتگان لباس سفید بر تن دارند از این رو این رنگ مورد علاقه ایرانیان است .در ایران رنگ سفید انتخاب خوبی برای فروشگاههای وسایل عروسی و ازدواج است .همچنین برای امکانات پزشکی ،دندانپزشکی ،خدمات بهداشتی ،،فروشگاههای وسایل بهداشتی ،آشپزخانه ،نانوایی ،موزه ها ،اماکن تاریخی و خشکشویی ها  مناسب است. 

 

رنگ آبی 

در انسان احساس آرامش، راحتی و آسودگی ایجاد می کند.رنگ آبی اشتهای انسان را کم می کند از این رو در رستورانها نباید از این رنگ استفاده کرد.  این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته بندی مواد غذایی آورده شود جذابیت محصول را کم می کند.در آمریکا این رنگ محبوبیت زیادی دارد نشانه صداقت و امانت است از این رو در نماد همه بانکهای آمریکا از رنگ آبی استفاده می شود. این رنگ مناسب شرکتهای مسافرتی ،شرکتهای آب ،دفتر پزشکان ،داروخانه ها و متصدیان و فروشگاههای لوازم پزشکی ،هتلها ،روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است. 

 

رنگ قهوه ای 

نشانه راحتی و اعتماد است . در آمریکا استفاده از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی با موفقیت همراه است .قهوه ای نماد چوب، قهوه و محصولات بر آمده از زمین است .رنگ مناسبی برای آهن فروشی ها ،قهوه خانه ها ،فروشگاههای صنعتی ،غذا فروشی ها ،فروشگاههای پوشاک مردانه ،کابینت فروشی ها ،ساعت فروشی ها و نجاری هاست. 

 

رنگ خاکستری  

نشانه فساد و تباهی است . از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی باید پرهیز کرد . این رنگ معنای گوشه گیری ،بی تفاوتی ،بی میلی و عدم فعالیت را دارد. 

 

رنگ بنفش  

در بسیاری از فرهنگ ها به معنی رنج و همدردی است . استفاده از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی توصیه نمی شود. 

 

رنگ ارغوانی  

نشانه تشریفات و شکوه است . این رنگ چون کمتر در طبیعت دیده می شود استفاده از آن در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی باید با احتیاط انجام شود .  

 

رنگ زرد 

زرد اعصاب را تقویت کرده و ذهن را به تحریک وا می دارد . کاربرد بیش از حد زرد در بسته بندی ،مصرف کننده را از محصول دور می کند.

 

در ایران رنگهای سفید ، سبز و قرمز که رنگهای پرچم ملی است در طراحی و بسته بندی مواد غذایی ارجعیت دارند

فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر () در سال 1931 در شیکاگو متولد شد. لیسانس را از دانشگاه دی پل، فوق لیسانس را در رشته اقتصاد از دانشگاه شیکاگو، دکتری را در همان رشته از MIT و فوق دکتری ریاضی را از هاروارد و فوق دکتری علم و فناوری را از دانشگاه شیکاگو اخذ کرد.

او از سال 1969 استاد رشته بازاریابی بین المللی دانشگاه نورث وسترن است. این دانشگاه از اولین مراکزی بود که در آن بازاریابی تدریس می شد. نام کاتلر با واژه بازاریابی عجین شده است. او را بی هیچ تردید پدر بازاریابی می خوانند.

از دهه 1970 که اندیشه بازاریابی پس از دو دهه دوران شکوفایی اقتصادی در غرب و همزمان با رکود ناشی از شوک نفتی و مسائل اقتصادی مطرح و به رسمیت شناخته شد، نام او بیش از دیگران در این زمینه به گوش خورده است. کارنامه پررنگ و بار او در زمینه بازاریابی منحصر به فرد است.
تألیف 34 کتاب و بیش از 100 مقاله که در مجلات معتبری نظیر مجله هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده گواه مطلب است. کتـــــاب اصول بازاریابی او کتاب مرجع بی بدیل همه دانش پژوهان و پژوهشگران در این زمینه است. کتابهای او به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده است. کاتلر به راستی بنیانگذار مدیریت نوین بازاریابی است و بیش از هر نویسنده یا متفکر دیگر درگسترش اهمیت بازاریابی و تغییر نگرش به آن از یک فعالت جنبی به فعالیت مهم و اصلی نقش ایفا کرده است. او مـــدرس، نویسنده و سخنران برجسته ای است که مسافرتهای بسیار به اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی برای سخنرانی و مشاوره داشته و از دانشگاههای معتبر دنیا دکترای افتخاری دریافت داشته است. کاتلر سالهای متمادی مشاور شرکتهای بزرگی همچون AT&T, IBM ،جنرال الکتریک، فورد، موتورولا، مرک، بــانک آمریکا و... بوده و دانسته های خود را در زمینه برنامه ریزی و سازماندهی بین المللی بازاریابی به این شرکتها منتقل کرده است. او عضو هیئت مشورتی بنیاد دراکر، رئیس هیئت مدیره دانشکده بازاریابی موسسه علوم مدیریت و مدیرعامل انجمن بازاریابی آمریکا (IMR) است.
انجمن مدیریت آمریکا (AMA) او را تاثیرگذارترین بازاریاب تمام دوران لقب داده است. کاتلر نه تنها در بازاریابی کلاسیک شهره است بلکه یک پیشرو در تئوری و عمل ارتباط کسب وکار الکترونیک و بازاریابی سازمان محسوب می شود. هیچ پژوهشگری در عرصه بازاریابی نمی تواند خود را بی نیاز از آثار عمیق و دقیق او بداند. تحقیقات و نوشته های او بر مقوله هایی همچون گسترش و کاربرد اصول بازاریابی، تجزیه وتحلیل بازار، توسعه محصول جدید، راهبرد رقابتی، برنامه ریزی راهبردی و سیستم های اطلاعاتی متمرکز است. نگرش فیلسوفانه او به مفاهیم بازاریابی، جایگاه این حوزه خطیر مدیریتی را دگرگون ساخته است. او مقوله بازاریابی اجتماعی را طرح کرد و با تاکید بر اینکه بازاریابی برمبنای ارتباطی است ناشی از نیازها، خواسته ها، پیشنهادها، قیمت و... که تمامی آنها زیربنای ارزشی دارند، اهمیت بازاریابی را از حوزه قیمت و فروش و فعالیتهای توزیع به نیاز مشتری و ارزش آفرینی سوق داد. او سازمانها را واداشت که با مدل مشتری مداری فکر کنند و نیازهای مشتری را محور قرار دهند، وفاداری مشتری را به دست آورند و با نوآوری؛ خواسته های درحال تغییر مشتری همگام شوند.

کاتلر بازاریابی را بخشی از فلسفه مدیریت همه مدیران می داند که براساس آن باید نیازها و خواسته های مشتری را بشناسند و شرایط را درجهت رضایت مندی آنان فراهم سازند. رضایتمندی مشتری در نگاه او هنگامی محقق می شود که ارزش واقعی فراورده یا خدمت برابر یا بیشتر از ارزش موردانتظار مشتری باشد. کاتلر بر این باور است که گرچه بازاریابی مفهومی ساده دارد اما اجرای آن بسیار پیچیده است و برای استادشدن در آن یک عمر وقت لازم است. گرچه هیچ متفکری درجهان به اندازه او درگسترش پیام بازاریابی سهم نداشته است اما در هزاره جدید، او همه را به تفکر مجدد در این مقوله فرامی خواند و ندا در می دهد که راهبرد پیروزمند سال پیش ممکن است امسال ناکارآمد از آب درآید.